2024. október 18., péntek
6.7 C
Budapest

Zöld oázis a vibráló metropoliszban: a Normafa ősszel is varázslatos helyszín a digitális detoxra

Annak, aki szereti a szabadidős programokat, igazi paradicsom a magyar főváros, szinte alig van olyan sport, amit ne űzhetne nálunk. A hegyek körülölelik a budai oldalt, a tömegközlekedés jól szervezett, így gyorsan megközelíthetjük a Budai-hegyek valamennyi pontját. A számos helyszín közül az egyik legnépszerűbb máig a Normafa, ahol hétvégente összegyűlik a város apraja-nagyja, hogy kiszellőztesse a fejét, tüdejét, miközben egy nagyot sétál az erdőben. A Normafa busszal kényelmesen, a Széll Kálmán tértől 19 perc alatt elérhető, ahol a kicsikkel a gyermekvasutat és a libegőt is kipróbálhatjuk. A belvárosból is könnyen eljuthatunk ide: a 210-es busszal Észak-Pestről hétköznap a Svábhegyig, hétvégén pedig a Normafáig utazhatunk közvetlen járattal.

Ahogy leszállunk a buszról, egy mindössze 2 perces séta után megérkezünk az erdőbe, ahol a keskeny ösvényeken sétálva, onnét a völgybe lenézve, a tisztásokon kisebb-nagyobb társaságokat látunk, akik jókedvűen falatoznak, beszélgetnek. Ugyanúgy vannak egyetemisták, középiskolások, nyugdíjasok és kisgyermekes családok, de találkoztunk már külföldi Wolt futárok egy kisebb csoportjával is, akik a szabadnapjukat töltötték itt és saját nemzetük ételeit hozták ki ide, abból csemegéztek. Igazi multikulti hangulat van, ami átad valamit Budapest vibrálásából, de a környezet, a természet jól egyensúlyozza.

Honnan is kapta a nevét a Normafa? A különböző a korai írásokban még Viharhársnak vagy Viharbükknek, sokszor Nagy Fának nevezték, de Normafának soha. 1861-ben került először nyomtatott szövegbe a Normafa név, mégpedig Arany János hetilapjában, a Szépirodalmi Figyelőben, de a köztudatban már 1850 körül elterjedt a kifejezés. Egyes elméletek szerint a nevét egy operaénekesnő miatt kaphatta, aki egy fa tövében elénekelte a Norma című operát.

A Normafa Budapest életében mindig is központi szerepet töltött be, évszázados hagyománya van a túrázásnak és itt indult el elsőként a síelés is az országban. Hó ugyan még nincs, így most elsősorban a túrázók és bringások mekkája a Normafa, ahol rengeteg útvonal közül választhatunk. A Normafa Síház mellől a gerincen a János-hegyi Erzsébet-kilátó felé indulva mindössze néhány perc séta után eljutunk az Anna-réthez, ahol a gyerekeket egy, a közelmúltban teljesen felújított játszótér várja.

A gerincen továbbhaladva az ösvény becsatlakozik a kék körút jelzésbe, melyet a gerincen haladva eljutunk az egykori Sport Hotelhez, ahol jobbra térve óriás bükkfák között haladunk, majd a gerincre visszatérve érjük el a Libegőt. A Libegő felső állomásánál lévő játszótér a fák árnyékában várja a gyermekeket. A Libegőtől az aszfaltúton is felsétálhatunk, de a lépcsőt is választhatjuk a János-hegyi Erzsébet-kilátóhoz.

A kilátó felfedezése után tovább indulunk az Átjáró-barlang irányába, ahonnét időnként kilátás nyílik a Nagy-Hárs-hegyre is. Az aszfaltutat elérve néhány méter sétával eljutunk az Átjáró-barlanghoz, ahol becsatlakozunk a zöld háromszög jelzésbe, ezt követve, körülbelül negyedóra séta után áthaladunk a Libegő alatt, és elérjük a Tündér-hegyi kőfejtő pihenőt.

A kőfejtő után balra tér le a zöld háromszög jelzés, és néhány méter megtétele után megérkezünk a Tündér-sziklához. Továbbra is a zöld háromszöget követjük, amíg el nem érjük a zöld csík jelzést, melyen jobbra letérve haladunk tovább. A zöld csík jelzést követve elsétálunk a Disznófő-forrás, majd a Kossuth-emlékmű mellett, elhaladunk az Anna-rét alatt, a Kis-Egyetemi és a Nagy-Egyetemi lejtők tetején, míg el nem érjük Normafát.

Aki pedig már várja a telet, annak is jó hírünk van, hiszen szeptember 21-én már megnyitotta a szezont a Magyar Sí Szövetség, egy Családi Sí Nap keretében így már csak a hóra kell várni. A Kis-Norma, a Nagy-Norma és az előbbi pályák folytatásaként a Harangvölgy máig rendkívül népszerű a síelők körében, kezdők és gyakorlottak sízők is találnak maguknak terepet, de szánkóval is jöhetünk, ha a gyerekek arra vágynának.

Az épített örökség is megszépült az utóbbi években: 2023 őszén adták át a felújított és kibővített Normafa Síházat, ami tökéletesen illeszkedik a térbe és belül is figyeltek rá, hogy ne veszítsen a varázsából, amit az épületet körülölelő természet ad a kirándulónak. Itt egy finom ebédet is elfogyaszthatunk, ha még nem ettük tele magunkat a jól ismert rétesezőben vagy lángosozóban. Egy szó, mint száz: a Normafa nem csak nagyszüleink, de unokáink kedvenc zöld oázisa is lesz, ha vigyázunk rá!

Fotók:

Bander Anita
Facebook – Normafa Park

Legfrissebb

Budapest nem csak fürdőváros, de kirándulóváros is, hiszen el sem kell hagynunk a közigazgatási határait egy jó kis túrázáshoz. Annak, aki szereti a szabadidős programokat,...

Mintha a trópusokon járnánk: isteni forró csokit kóstoltunk egy különleges budai...

Az örök klasszikus mellett a népszerű pumpkin spice lattét is kipróbálhatjuk kedvenc budai csokizónkban. A levelek már hullanak, ragyogó vörös és arany árnyalatokra váltanak és...