2024. december 10., kedd
4.7 C
Budapest

Az üveg hasznos, de még inkább művészet – töretlenül!

Glasspring – az év legnagyobb üvegművészeti kiállítása nyílt meg a Klebelsberg Kultúrkúriában.

A kerület és a kúria második alkalommal ad helyet a bemutatónak, és a városrész vezetőjétől már meg is kapták a meghívást a jövő évire is. A megnyitón a kerület polgármestere, Őrsi Gergely köszöntötte a résztvevőket, aki rögtön egy nagyon izgalmas kéréssel fordult az üvegművészekhez. Mint elmondta, a kerület által adományozott díjak jórészt üvegből készülnek, és a fő motívumuk a kitüntetett gravírozott neve. Ezen szeretne Őrsi Gergely változtatni, így felkérte a Magyar Üvegművészek Társaságát, hogy hirdessenek egy pályázatot üvegből készült elismerésekre, díjakra a kerület részére. Valami különlegeset szeretnének, amit kerület és a kitüntetettek is magukénak éreznek.

Wehner Tibor művészettörténész nyitotta meg a kiállítást, aki kiemelte, hogy a tárlatsorozattal a Kiskép Galéria és vezetője, Koós Ágnes, az üvegművészeti ágazat hazai alkotóinak rendszeres bemutatkozási lehetőséget biztosít és a változatos törekvéseket tanúsító művek együttes kiállításával átfogó képet ad az ágazat helyzetéről.

Az idei az ötödik Glasspring, amit 3 évig a Térkép galériában rendeztek meg, de mivel azt kinőtték, már a második alkalommal rendezik a tárlatot a Klebelsberg Kultúrkúriában. 49 üvegművész és öt egyetemista, a MOME üvegszakos hallgatói állítanak ki idén. Koós Ágnest, a kiállítás megálmodóját és kurátorát, a megnyitó előtt kérdeztük. Ágnes elmondta, hogy nem véletlenül választotta kiállítás alcímének a töretlenült.

“Egyik oka, hogy tavaly az Üveg Nemzetközi Éve kapcsán 40 üvegművészeti kiállítás volt, ami hihetetlenül nagy teljesítmény volt és arra gondoltam, idén nem nagyon lesz jelentkező a tavaszi tárlatra. A legnagyobb meglepetésemre töretlen lelkesedéssel jöttek, és ebből elindítottam egy szójátékot, hogy legyen ez a töretlenség minden értelemben érvényes: fizikai, lelki értelemben és szintén, mint töretlen lelkesedés és a jövőbe vetett hit, a szakadatlan megújulás és szépség.

A kiállítás címtárgya, Köblitz Birgit hajót formáló műve adta a másik hívó szót, a vizet. A magyar üvegművészet kiválósága nemzetközileg elismert és már évtizedek óta ott szerepel a képzőművészeti műfajok között. A technikai kiműveltség és precizitás mellett minden műben felismerhető az egyéni művészi felfogás”.

Köblitz Birgittel, a német származású, de hosszabb idő óta Magyarországon élő és itt alkotó művésszel beszélgettünk. Ő mindegyik Glasspringen szerepelt és nagyon szereti ezt az “igazi évi szemlét”. Mint elmondta, mostanában installációkkal foglalkozik, gyárból leselejtezett üvegcsöveket dolgoz fel, műveinek ez adja meg a terét.

“Mindig el kell indulni valahonnan, át kell kelni valamin keresztül és meg kell érkezni. Én ezt a fizikálisan és lelkileg is értendő folyamatot egy hullámba raktam, amiben van egy csónak emberekkel, akik együtt kelnek át a vízen. Ezt persze lehet a migrációra is érteni – de nekem ez sokkal többet jelent. Azt, hogy az egyik állapotból hogyan kerülünk át a másikba” – mondta a művész.

A május 25-ig látogatható kiállítást számos izgalmas program kíséri. A többi között a Műtárgyak éjszakája alkalmából tematikus tárlatvezetések lesznek, mint például a nők szerepe az üvegművészetben, valamint az autizmussal élők számára is lesz egy inkluzív program.

Legfrissebb

II. kerületiek is részt vettek a világtörténelem egyik legnagyobb csatájának újrajátszásában

Dr. Kiss Róbert Richard Prima Primissima díjas turisztikai szakújságíró ezúttal Austerlitzbe, a napóleoni csata helyszínére kalauzolta el a Világszám hallgatóit. A napóleoni csata újrajátszása Austerlitzben...

A II. kerületi Thinwood is bekerült a Magyar Divat & Design...

Lezárult a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) és a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) együttműködésében megvalósuló, negyedik Gyártó Mentorprogram, amelyben idén 11 hazai textil-és...