2024. november 25., hétfő
5 C
Budapest

Az NTAK adatszolgáltatás szakaszos bevezetését javasolja a Magyar Turisztikai Ügynökség

A vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók kötelező adatszolgáltatásának szakaszos bevezetését javasolja a Kormánynak a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A javaslat szerint 2023. július 1-től az évi 100 millió forint nettó árbevétel felett teljesítő vállalkozások számára lépne életbe a kötelezettség, az ennél alacsonyabb árbevételű szolgáltatók adatszolgáltatásának kezdete pedig későbbi időpontra módosulna, hosszabb felkészülési időt biztosítva így számukra. Az NTAK regisztráció továbbra is minden vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció számára kötelező, ennek elmulasztása szankcionálható.

A Magyar Turisztikai Ügynökség annak érdekében, hogy elősegítse a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók felkészülését a kötelező adatszolgáltatásra, már márciusban önkéntes adatszolgáltatói időszakot indított. A tesztidőszak tapasztalatai és az iparági szereplőkkel folytatott egyeztetések alapján az MTÜ a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) való adatszolgáltatás szakaszos bevezetését javasolja a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók esetében is – ahogy tette ezt a szálláshelyek kapcsán 2019-ben.

A javaslat szerint 2023. július 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatására és továbbítására kizárólag azon vendéglátó üzlet üzemeltetője és turisztikai attrakció működtetője köteles saját vendéglátó vagy jegykezelő szoftverén keresztül, amelynek 2022. évi nettó árbevétele szolgáltatási helyenként meghaladta a 100 millió forintot.

A javaslat alapján 2024. január 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatását és továbbítását azon vendéglátó üzlet üzemeltetője és turisztikai attrakció működtetője köteles megkezdeni, amelynek szolgáltatási helyenként 2022. évi nettó árbevétele elérte a 12 millió forintot, de nem haladta meg a 100 millió forintot.

A javaslat a nettó árbevétel számításakor a vendéglátóüzletek esetében a vendéglátás jellegű kereskedelmi tevékenységből származó bevételt veszi alapul, míg a turisztikai szolgáltatók esetében a turisztikai attrakció szolgáltatásaihoz kapcsolódó jegyértékesítésből származó tevékenység lesz a mérvadó.

Az MTÜ javasolja azt is, hogy a 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára ne legyen kötelező az NTAK adatszolgáltatás.

Fontos, hogy a 2021.november 1-jén életbe lépett regisztrációs kötelezettséget a módosítási javaslat nem érinti, azaz minden nyilvántartásba vételi dokumentummal rendelkező vendéglátó üzletnek és turisztikai attrakciónak regisztrálnia kell az NTAK-ba. Így a határidőig minden hazai étterem, cukrászda, büfé, kávézó, italüzlet, bár, zenés-táncos szórakozóhely, gyorsétterem, alkalmi vendéglátóhely, mozgó vendéglátóhely, rendezvény étkeztetés, munkahelyi étkeztetés szolgáltatást nyújtó vendéglátó üzlet köteles az NTAK-ba regisztrálni. Akár csak minden jeggyel látogatható múzeum, vár, kastély, közfürdő, természetes fürdő, kalandpark, állatkert, vidámpark, védett természeti terület bemutatóhelye, turisztikai közlekedési eszköz, valamint zenés- táncos rendezvény is köteles beregisztrálni az NTAK-ba.

Az NTAK regisztrációs kötelezettség elmulasztása szankcionálható. A tegnapi napig a regisztrációt már több mint 22 000 vendéglátó üzlet és attrakció elvégezte.

További információ:

A Magyar Turisztikai Ügynökség

A turizmus Magyarország stratégiai fontosságú ágazata. 2022-ben mintegy 100 ezer vállalkozás működött ezen a területen, amelyekben több mint 400 ezer munkavállaló dolgozott. Tavaly 14 millió vendég közel 40 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, az ágazat a GDP mintegy 12 százalékát állította elő.

A turizmus versenyképességének erősítése érdekében jött létre 2016-ban a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), a turisztikai ágazat kormányzati szervezete. Feladata a turizmusfejlesztés irányítása, stratégiájának meghatározása, a hazai és a küldőországokban folyó szakmai munka koordinációja, az országmárka fejlesztése, belföldi és nemzetközi kommunikációs és értékesítési kampányok lebonyolítása. Az MTÜ a hazai szakmai szervezetekkel együttműködve végzi feladatát, növeli Magyarország turisztikai versenyképességét, és aktívan hozzájárul ahhoz, hogy országunk még vonzóbbá, élményekben gazdagabbá váljon mind a külföldi, mind a belföldi utazók számára. Stratégiai cél, hogy hazánk Közép-Európa vezető turisztikai desztinációjává váljon, valamint, hogy az ágazat GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása 2030-ra 16 százalékra növekedjen.

További információ: igyutazunk.hu

Legfrissebb

Bárki építheti: megnéztük a budapesti Lego-villamost

Parádés új villamost mutattak be Budapesten. Az új jövevényt szerda reggel leplezték le a Ferencvárosi Kocsiszínben. A sajtónyilvános eseményen a Budapest Brand, a BKV,...

MTÜ: Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai

A felszolgálási díj maximum mértékét meghatározó, valamint a borravaló adómentességét biztosító, és annak kifizetését módosító javaslatokat nyújtott be a napokban a Nemzetgazdasági Minisztérium. A felszolgálási...