2024. november 23., szombat
1.2 C
Budapest

Tudta, hogy az ország egyik első autója is Budához köthető?

Bizony, méghozzá a második és harmadik autómobil, egyenesen Párizsból! Igaz, nem a II. kerülethez, hanem kicsit délebbre, Budafokhoz.

Budapest ma már elképzelhetetlen autók nélkül, 120 évvel ezelőtt, 1902 szeptemberében viszont szám szerint még csak három volt az országban – abból kettő pedig egy budafoki garázsban parkolt. Budafok talán ma is leghíresebb, működő gyárának- a Törley pezsgőgyárnak – az alapítója, Törley József ugyanis a pezsgőkészítés mellett az autók szerelmese is volt. Olyannyira, hogy az ő nevéhez köthető Magyarország második és harmadik autómobilja, illetve az első Magyar Autóklub megalakítása is.

Hatschek Béla után Törley József volt a második vállalkozó szellemű – és rendkívül tehetős – üzletember, aki beruházott az akkoriban csúcstechnológiás autómobilba. 1902 szeptemberében Párizsból egy Benz teherautót és egy személyautót hozott haza. Ez akkora szenzációnak számított akkoriban, hogy szinte minden sajtóorgánum beszámolt róla.

Párisból Budapestre gépkocsin. Ma délután 4 órakor egy nagy gépkocsi robogott végig a főváros utcáin. A francia és magyar zászlókkal díszített „Paris—Budapest“ felírást viselő kocsi mindenfelé nagy feltűnést keltett. A kocsi Törley József pezsgőgyárosé, aki azt Párisban vette s vele 9 nap alatt tette meg az utat Budapestig, még pedig igen kényelmesen, nagy pihenőkkel.

Az óriási kocsi tetején az útipoggyász volt elhelyezve, elől ült a gépész és Törley. A zárt üveges hátulsó részben Törley Gyula és Krisztinkovich Béla, kik együtt tették meg az utat Párisból Budapestre. Fogadtatásukra a gépkocsi-kör igazgatósági tagjai összegyűltek. A klub nevében Molnár Ákos orsz. képviselő, Reimann Gyula főtitkár s. számos igazgatósági tag üdvözölte Törleyt, mint az első magyar embert, aki ezt a nagy 1400 kilométeres utat gépkocsin megtette. Este Promontoron Törleynél nagy lakoma volt” – számolt be róla a Budapest nevű lap, 1902. szeptember 16-ig számában.

Törley autója sokkal megbízhatóbban működött, mint Hatscheké, a pezsgőgyáros ugyanis külön alkalmazottat vett fel, aki az autót vezette és gondozta. Később aztán Törley is megszerezte a jogosítványt és ő maga is vezette az autóját. Később több híres arisztokrata követte az autótulajdonosok listáján: Eszterházy Miklós gróf, Szapáry Pál gróf, Karácsonyi Jenő gróf, Fényi Béla, Jakabffy István és Kobek Kornél voltak az első automobil-tulajdonosok. Többségük Franciaországból, a Peugeot-cégtől szerezte be az autóit, amelyek azonban a Daimler— Benz-féle szabadalmak alapján készültek.

Az kevésbé ismert tény, hogy az ország első autóbalesete is Törley nevéhez kötődik. A magyar közlekedéskrónika feljegyzései alapján a baleset elszenvedője Czolits János utcaseprő volt, akit Törley József pezsgőgyáros gázolt el az autójával. Törley angolosan rendezte el a balesetet: egyszerűen megtérítette a munkás háromnapi munkabérét, és ezzel el is intézte az ügyet. Az utcaseprő komolyabb sérülést nem szenvedett el a balesetben az akkori beszámolók szerint.

Legfrissebb

Bárki építheti: megnéztük a budapesti Lego-villamost

Parádés új villamost mutattak be Budapesten. Az új jövevényt szerda reggel leplezték le a Ferencvárosi Kocsiszínben. A sajtónyilvános eseményen a Budapest Brand, a BKV,...

MTÜ: Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai

A felszolgálási díj maximum mértékét meghatározó, valamint a borravaló adómentességét biztosító, és annak kifizetését módosító javaslatokat nyújtott be a napokban a Nemzetgazdasági Minisztérium. A felszolgálási...