2024. július 27., szombat
23.7 C
Budapest

A budai épületek a múlt titkairól mesélnek – interjú Fonyódi Anitával

Fonyódi Anita városépítészeti bloggerrel, A mi házunk, a mi utcánk kiállítás kutatójával a Bambi eszpresszó teraszán találkoztam, hogy kérdezhessem a környékünkről, és persze a szenvedélyévé vált budai házak történetének kutatásairól.

Mikor és milyen indíttatásból kezdtél el foglalkozni Budapest építészetével?

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem angol-olasz szakán végeztem, sokáig olasz cégeknél dolgoztam. Az épületek fotózásával, várostörténettel hobbiként kezdtem el foglalkozni, majd azt vettem észre, hogy egyre több időt fordítok erre. Amikor 2011-ben elindítottam a Kép-Tér blogot, nagyon más volt az online blogok, illetve a közösségi média világa, mint most, és a digitális adatbázisokból sokkal kevesebb volt elérhető online. A blogom mottója egy Szerb Antal idézet lett: “Én a várossal akarom Önt megismertetni”. Rengeteg homlokzatot, kaput, lépcsőházat lefotóztam akkoriban, és később egyre jobban belemerültem egy-egy épület történetébe, sok helytörténeti és építészettel kapcsolatos szakkönyv került a polcomra, és egyre hosszabbak lettek a bejegyzések a blogon. Budapest Főváros Levéltárának szinte állandó vendége voltam, először 2012-ben kutató önkéntesként csatlakoztam a Budapest100-hoz. 2021-ben jelent meg a Fodor Gyula építész munkásságáról szóló könyvem.

Kifejezetten Budapest építészete érdekelt?

A blogomon főleg budapesti épületekkel foglalkoztam, néha Kaposvárra, Pécsre is kitekintettem. De a Balatont is nagyon szeretem, és a nyaralások idején sokszor írtam tóparti villákról, telepekről, ezeket a mai napig a Balatonivilla nevű Instagram-oldalamon dokumentálom.

Hogyan kerültél kapcsolatba a Margit-negyeddel?

A Koreai Kulturális Központ kommunikációs referense, Máriás-Németh Borbála keresett meg, hogy kíváncsiak lennének a Frankel Leó út 30-34. szám alatti épületük történetére, és felkértek ennek a kutatására. Ehhez jött az ötlet, hogy az épület közvetlen környékét is vonjuk be a kutatásba, mert azt gondoltuk, hogy egy tágabb anyag a környék lakói számára is érdekesebb lehet. Így bővült a tárlat anyaga a Bem tértől egészen a Zsigmond térig. A kiállítás megnyitóján közzétettünk egy felhívást, hogy a környék lakóitól szívesen fogadunk személyes fotókat, történeteket a közvetlen lakóhelyükkel kapcsolatban. Szerencsére érkezett már jó pár érdekes visszaemlékezés, régi fényképek, és ezeket majd mindenképpen szeretnénk közzétenni, illetve a meglévő anyagot velük kiegészíteni.

Mennyi ideig tartott, míg elkészültetek a kiállítással, és honnan szereztétek be a fotókat?

Tavaly tavasszal kezdtünk el együtt dolgozni, és novemberben nyílt meg a kiállítás. Sok képet találtunk a Fortepan oldalán, de a Kiscelli Múzeum fotógyűjteményéből, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteményéből és a Budapest Főváros Levéltárából is számos fantasztikusan izgalmas fénykép jött. Ezekből és a levéltári, építészeti engedélyezési tervrajzokból állt össze a kiállítás anyaga A mi házunk, a mi utcánk címmel. A kulturális központ helyén korábban a Kisbuda vendéglő működött, az étterem fénykorából egykori vezetője, Meződi Alice révén rengeteg fényképet tudtunk megmutatni, ezeknek a budapesti vendéglátóipar története szempontjából is van jelentősége. Az 1980-as években készült egy városfejlesztési tanulmány Budai Gyógyidegenforgalmi Negyed címmel, amiben alaposan feldolgozták a környéket, és részletesen leírták, hogyan képzelik el a negyed fejlesztését. De ugyanebben az időben volt például olyan civil kezdeményezés, amely bulinegyedet vizionált a Frankel Leó út-Margit utca környékére. Akkor még működött a Malomtó bisztró is a Frankel Leó út 48. szám alatt. A népszerű fürdők sok turistát vonzottak, így az ötletgazdák arra gondoltak, hogy még több szórakozóhelyet, éttermet kellene itt létesíteni, de ebből a tervből végül nem lett semmi, az itt működő kórházak miatt nem is lett volna szerencsés.

A kutatás során ért valamilyen különleges meglepetés egy-egy épülettel kapcsolatban?

Igen, több is. A Kiscelli Múzeumban láttam meg egy ismeretlen épületet fotóját. A homlokzatán az állt, hogy „Gül Baba volt otthona”, az aljában egy vendéglő működött. Nagyon réginek tűnt, és egészen más kort idézett meg. Kutatni kellett utána, és bár a bontásáról szóló újságcikk azt írta 1936-ban, hogy az épület több száz éves, és itt lakhatott a „Rózsák atyja”, de hogy valóban mennyi köze volt Gül Babához, nehéz lenne visszafejteni több évszázad távlatából. A helyén mindenesetre ma az ORFI irodaháza áll. De a legérdekesebb az volt számomra, hogy milyen sok építészeti stílus létezik egymás mellett ezen a környéken. A mai Császár-Komjádi Sportuszoda és a Szent Lukács Gyógyfürdő közötti épületegyüttesre gondolok, amely régen a Császár-fürdőhöz tartozott. Az 1840-es években épült klasszicista stílusú Hild-udvarban ma a Budai Irgalmasrendi Kórház, közvetlen szomszédjában pedig a török korból származó, ma is látogatható Veli Bej fürdője működik, amit sem a Frankel Leó út, sem az Árpád fejedelem útja felől nem lehet látni közvetlenül az utcáról, mert egy másik, modern épület takarásában van, integrálva a Hild-udvarba. A lottóházak, illetve az OTP-házak is nagy kedvenceim, ezekből többet is építettek a környéken. Az ötvenes évek végén az Országos Takarékpénztár az öröklakás építkezéseivel a lakáshiányt próbálták enyhíteni. Ezek a házak jellemzően üres telkeken vagy romos épületek helyére épültek. Az OTP állami támogatással építette a társasházakat, és a lakásokat kedvező részletfizetési feltételekkel adták el. A lottóházak lakásait ezzel szemben a tárgynyeremény sorsoláson nyerték a szerencsés lottózók. A Frankel Leó úton több OTP-házat adtak át a hatvanas évek közepéig, a Bambi presszó épülete is, ahol beszélgetünk, köztük volt, de volt két lottóház az útnak a Zsigmond térhez közeli részén is.

Budán vagy Pesten könnyebb kutatnod az épületek történetét?

Sok bejegyzésem születetett korábban a pesti bérházakról, és a pesti oldal, főleg a belváros épületállománya jobban kutatott és dokumentált. A II. kerület hatalmas területet foglal magában, és nagyon izgalmas a budai dombokon lévő kanyargós utcák miatt, ahol rengeteg különböző korú és stílusú családi ház áll. Számomra a legizgalmasabbak a harmincas években épült modern stílusú egykori családi villák, de igazából „mindenevő” vagyok, nagyon szeretem a hetvenes-nyolcvanas évek építészetét is, és hogy melyikből lesz cikk vagy történet, az attól függ, hogy milyen forrásból és milyen információt lehet róluk találni, de a levéltárat sosem hagyom ki a kutatás során. Többször előfordult már, hogy az egykori építtető-tulajdonos rokona küldött korabeli fényképeket az építés idejéből, ilyen volt a Járitz-villa vagy a Korbuly-villa, ezekről a Budai Polgárban írtam. Mindkettőt a harmincas években építették, és a blogom vagy ismerős révén jutottak el hozzám. Ilyenkor nagyon szép és kerek történetet lehet írni, mert az adatokon kívül a tervdokumentációkból hiányzó családi történetek is előkerülnek, a különböző forrásokból származó információkból mozaikszerűen kirajzolódik a kép. A háború előtti budai villák története az eltelt idő hossza miatt nagyon fordulatos és izgalmas lehet, a világháborús események miatt sokszor tragikus és szívszorító, de úgy gondolom, hogy még jó sok történet rejtőzik fent a dombon, amit nem írtak meg. Ha valaki megosztaná saját házuk történetét, mindenképpen keressen meg.

Legfrissebb

Színházban és gasztronómiában is otthon van a BudaPasta alapítója

Endrődy Krisztián a Jordán Tamás alapította szombathelyi Weöres Sándor Színháznak volt hosszú ideig oszlopos tagja, de gyakran láthattuk televíziós produkciókban is. Pár évvel ezelőtt...

Soha ennyien nem nyaraltak Magyarországon, mint idén

Az első 200 napban és a vakáció kezdete óta is több vendéget fogadtak a szálláshelyek, mint a tavalyi rekordévben. Az év első kétszáz napjában a...